Pages

יום שלישי, 12 ביולי 2011

צירוף מקרים?

מה גרם לצאר הרוסי למתוח מסילת ברזל באורך 8,500 ק"מ המוליכה ל... שומקום? סיפור על השגחה פרטית

יום אחד בהיר, בשנת 1905, התעורר הצאר הרוסי ובליבו חלום מסוג החלומות שרק רודנים אגואיסטים שסובלים משיגעון גדלות מסוגלים לחשוב עליהם ברצינות: הוא החליט לסלול מסילת ברזל שתחצה את מלוא אורכה של רוסיה, ממערב למזרח, מרחק של למעלה מ-8,500 ק"מ.

לאן תוליך המסילה? לשומקום.

באותן השנים היה חלקה המזרחי של רוסיה נטוש ושומם כמעט לחלוטין. היה זה חבל ארץ המכוסה ברובו בשלג נצחי, והיחידים שהסתובבו בו היו קומץ רועי בקר ובני שבטים מקומיים שחיו בתוככי יערות העד. סלילת המסילה נחשבה למעשה של איוולת גמורה. סכומי עתק הושקעו ורבבות פועלים הועסקו בתנאים קשים מנשוא וכל זאת כדי למתוח מסילה למקום נידח שבו אין בה צורך כלל.

אכן, האיוולת בהתגלמותה.

חלפו 35 שנה, מלחמת העולם השנייה פרצה במלוא עוזה, גרמניה הנאצית החלה לכבוש מדינות בזו אחר זו, ולמדינת ליטא נקלעה קבוצה של כמה אלפי יהודים שחיפשו נואשות אחר נתיב מילוט מיבשת אירופה.

שני בחורי ישיבה ששהו באותה שעה בוילנה (בירת ליטא) החליטו לנסות את מזלם אצל סמפו סוגיהרה, הקונסול היפני ששהה בעיר. הם פנו אליו וביקשו אשרת מעבר בארצו הרחוקה. סוגיהרה הבריק את בקשתם לטוקיו וכעבור שעות אחדות קיבל תשובה שלילית. סוגיהרה זימן את הבחורים למשרדו, הראה להם את המברק, ואז הודיע להם בשקט שהוא עומד לתת להם אשרות למרות שהדבר מנוגד להוראות שקיבל.

"לכמה אשרות תזדקקו?", הוא שאל.

הקונסול היפני סבר שהתשובה תהיה עשר או עשרים. לתדהמתו השיבו לו הבחורים שהם יזדקקו לארבע מאות אשרות לפחות, כמניין כל בני הישיבה...

וכך, במשך שלושה ימים רצופים, עמלו סוגיהרה יחד עם שני הבחורים שהפכו לעוזריו להחתים מאות דרכונים יפניים ולמלא בהם את פרטיהם של הבחורים. לאחר שהמלאכה הסתיימה ודרכוני ההצלה מצאו את דרכם לכל הבחורים נותרה עוד בעיה אחת "קטנה": איך מגיעים ממדינת ליטא, הנמצאת בסמוך לצדה המערבי של יבשת אסיה, לאיי יפאן הנמצאים מעבר לצידה המזרחי של יבשת אסיה?

בין שתי הנקודות מפרידות קרוב לתשעת אלפים ק"מ, מלוא רוחבה של מדינת רוסיה. כיצד ניתן לחצות את המרחב העצום הזה שבחלקו עובר ביערות עבותים ונידחים ביותר?

כמובן – בשביל זה קיימת המסילה הטראנס-סיבירית החוצה את רוסיה כולה ממזרח למערב.

וכך עלו בחורי הישיבה על הרכבת, זו שנבנתה עשרות שנים קודם לכן בהוראתו של צאר רוסי רדוף שיגעון גדלות,  ונסעו איתו אל מחוזות החופש.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה