Pages

יום שלישי, 12 ביולי 2011

סנדר סוחר התה והמלשין


סנדר ואביו היו סוחרי תה ברוסיה לפני שנים רבות. הם נהגו לנסוע ללייפציג שבגרמניה שם נפגשו עם הספק הראשי, סיכמו ביניהם על המחירים והכמויות, ולאחר-מכן היתה הסחורה נשלחת אל הגבול הרוסי.
בעירם היה איש עסקים יהודי שצרה עיניו בהצלחתם של סנדר ואביו. הוא החליט להסיג את גבולם ולהתחיל לסחור בתה. צרות העין שלו גרמה לו להלשין לשלטונות כאילו הם מעלימים מכס, ובכך להיות סוחר התה היחיד בעיר. וזאת לדעת, כי למרות שסנדר ואביו ניהלו את עסקיהם בצורה חוקית, הרי שחקירה ממשלתית תוכל בוודאי לגלות פגמים ניהוליים פה ושם.
המתחרה תיכנן להלשין לרשויות על הסחורה ברגע שהיא חצתה את הגבול לרוסיה. כך, חשב, משלוח התה יוחרם, סנדר ואביו יפסידו סכום כסף גדול ובנוסף יצטרכו להתמודד עם ההאשמות הפליליות.
סנדר, שלא ידע מכל הנעשה, נסע כדרכו ללייפציג. הוא שילם סכום כסף גדול כדמי קדימה כאשר מובטח לו כמות הגונה של סחורה. תוך כדי כך פשטה שמועה בעיר שהרשויות מנהלות חקירה על משלוחי תה והברחות מכס, וכמה ימים לאחר-מכן נודע כי הוגשה תלונה נגד משלוח גדול של תה.
סנדר ואביו, שחששו כי השלטונות יחרימו את משלוח התה ללא עוול בכפם, החליטו לשמור את הסחורה במקום סודי עד אשר יירגעו הרוחות. התוכנית הצליחה והשלטונות לא החרימו את הסחורה, אבל התה – התקלקל. הם ספגו הפסד כספי גדול וכתוצאה מכך החליטו לנטוש את עסקי התה.
המלשין אף הוא יצא נפסד. אחרי ששככה הסערה, התברר שהרשויות תפסו את משלוח התה שלו במקום את זה של מתחריו! המזימה שרקם שבה אליו כבומרנג ומרוב צער הוא נפל למשכב. רבים ריחמו עליו ותרמו כסף למשפחתו כדי שיוכלו להמשיך ולהתקיים בכבוד.
רק בודדים ידעו על תוכניותיו המרושעות, וביניהם היו סנדר ואביו אך בשל טוב ליבם, הם לא סיפרו על כך לאיש.
בתו של המלשין התבגרה והגיעה זמנה לבוא בקשרי השידוכין, אלא שבידי המלשין לא הייתה פרוטה לפורטה. יום אחד הגיע סנדר לבקר בביתו של החולה. כששמע המלשין לשעבר על ביקורו הצפוי של מתחרהו, הוא ביקש שהאדמה תבלע אותו.
כשנכנס סנדר אל הבית ניכר היה כי המלשין מנסה למלמל משהו מתחת לשפתיו ללא הצלחה. סנדר ניחם אותו במילות עידוד ובקריאה לבטוח בישועת השם. רכותו ועדינותו חדרה לליבו של החולה. אחרי שעזב סנדר את הבית, נמצאה מתחת כריתו של החולה חבילה של מזומנים שדי היה בה בשביל לממן נדוניה נאה עבור הבת.
סוף דבר: סנדר הלך לעולמו בגיל צעיר. רבי שניאור זלמן מליאדי, מייסד תנועת חסידות חב"ד, אמר לאביו האבל של רב סנדר שבנו זכה למקום נאה במיוחד בשמים בזכות טוב לבו. רב סנדר היה סבא רבה של הרבנית רבקה, אשתו של הרבי הרבי מליובאוויטש האדמו"ר המהר"ש.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה